- Kladno
- Hao Fa s.r.o.
Jak správně připravit výtku + vzor a tipy, jak předat
V článku se zaměříme na kroky, které zaměstnavatel musí učinit, pokud zaměstnanci neplní své povinnosti nebo nedosahují uspokojivých pracovních výsledků. Nejen mezi laickou veřejností, ale i mezi personalisty se stále používají výrazy jako výtka či důtka zaměstnanci, které pro lepší srozumitelnost občas použijeme i v našem článku. Vždy zde najdete i právně správné označení.
Zjistěte možnosti inzerce |
Písemné napomenutí neboli výtka zaměstnanci
Zákoník práce zaměstnavateli umožňuje dát zaměstnanci výpověď v případech specifikovaných v paragrafu 52.
Předání výpovědi v případech pod písmeny f) a g) musí předcházet důtka zaměstnanci, vzory naleznete níže.
Pojďme se na oba případy podívat detailněji. Vysvětlíme si, kdy se připravuje výtka zaměstnanci pro neuspokojivé pracovní výsledky a kdy se naopak připravuje výtka zaměstnanci za porušení pracovní kázně.
Výzva k odstranění neuspokojivých pracovních výsledků
V případě, že zjistíte, že zaměstnanec nedosahuje uspokojivých pracovních výsledků, můžete mu tuto skutečnost ústně či písemně vytknout s odkazem na § 52 písmeno f) zákoníku práce. Důvodem pro neuspokojivé pracovní výsledky nemusí být zaviněné porušení pracovních povinností, může se jednat o nezodpovědný přístup k plnění pracovních povinností, nezpůsobilost plnit své povinnosti, ale i neschopnost je plnit. Podstatné je, že u zaměstnance objektivně neuspokojivé pracovní výsledky existují.
Prvním krokem by vždy měla být ústní zpětná vazba, návrh pomoci a písemně nastavené plány, které má dotyčný zaměstnanec splnit ve stanoveném časovém období. Nastavené cíle by měly být SMART (konkrétní, měřitelné, dosažitelné, realistické v určeném čase).
Nastavené cíle následně vyhodnotíte, a pokud nedošlo k jejich splnění, spolu s nadřízeným vytvoříte výzvu k odstranění neuspokojivých pracovních výsledků. Tato výzva musí mít písemnou podobu, aby bylo možné zaměstnanci z tohoto důvodu dát výpověď. Součástí výzvy k odstranění je nastavení přiměřené doby na to, aby zaměstnanec identifikované neuspokojivé pracovní výsledky odstranil.
Jak jste již z předchozích článků zvyklí, i v tomto článku je pro vás připravena výtka zaměstnanci pro neuspokojivé pracovní výsledky vzor, kterou si můžete editovat dle svých potřeb.
Na co si dát pozor
Je důležité, abyste v písemné výzvě dostatečně konkrétně vymezili nedostatky v práci, které má dotyčný zaměstnanec v přesně stanovené lhůtě odstranit. Lhůtu pro odstranění stanovujete vy jako zaměstnavatel na základě znalostí a zkušeností daného procesu a průměrné doby, za kterou se vytýkané nedostatky dají odstranit. Bez přesné specifikace nelze následně určit, zda zaměstnanec výzvě vyhověl, či nikoliv. Doporučujeme přidat i část, která se týká očekávaných výsledků ve stanovené lhůtě.
V případě, že stanovíte lhůtu velmi krátkou, nebo nebudete dostatečně konkrétní při určení nedostatků a očekávaného výsledku, může se stát, že následná výpověď může být soudem určena jako neplatná.
Kdy můžete dát výpověď
Zaměstnavatel může přistoupit k rozvázání pracovního poměru s takovým zaměstnancem výpovědí z důvodu nesplňování požadavků pro řádný výkon práce spočívající v neuspokojivých pracovních výsledcích podle § 52 písm. f) zákona č. 262/2006 Sb., zákoníku práce, v platném znění, jestliže byl zaměstnavatelem v době posledních 12 měsíců písemně vyzván k jejich odstranění a zaměstnanec je v přiměřené době neodstranil.
Upozornění na porušení povinnosti
Upozornění na porušení povinnosti zaměstnanci předáváme v případě, kdy se ze strany zaměstnance jedná o přímý úmysl. Jinými slovy, kdy zaměstnanec své pracovní povinnosti porušit chtěl. Či úmysl nepřímý, kdy věděl, že jeho chování může být s nimi v rozporu, a byl s tím srozuměn pro případ, že se tak stane. Pro předání upozornění podle § 52 písmena g) zákoníku práce je podle nejvyššího soudu dostačující i nedbalost v jakékoli formě.
V prvním případě, kdy zaměstnanec nedosahuje uspokojivých pracovních výsledků, má zaměstnanec dostat zpětnou vazbu. V tomto případě zaměstnanec ví, že porušuje své povinnosti. V tomto případě není podstatné, zda zaměstnanec dosahuje dobrých pracovních výsledků, protože zcela nezávisle na nich se dopouští porušování povinností, které pro něj z pracovního poměru vyplývají.
Typickým případem je výtka zaměstnanci za neomluvenou absenci, výtka zaměstnanci pro opakované nedodržování pokynů nadřízeného či výtka zaměstnanci pro porušení povinností vyplývajících z pracovního řádu zaměstnavatele. I pro tyto případy je pro vás připravena výtka zaměstnanci vzor zdarma (neboli upozornění na porušení povinností zaměstnance) a v editovatelné podobě.
Kdy můžete dát výpověď
Podle ustanovení § 52 písmena g) zákoníku práce zaměstnavatel může dát zaměstnanci výpověď jen tehdy, jsou-li u zaměstnance dány důvody, pro které by s ním zaměstnavatel mohl okamžitě zrušit pracovní poměr, nebo pro závažné porušení povinnosti vyplývající z právních předpisů vztahujících se k zaměstnancem vykonávané práci; pro soustavné méně závažné porušování povinnosti vyplývající z právních předpisů vztahujících se k vykonávané práci je možné dát zaměstnanci výpověď, jestliže byl v době posledních 6 měsíců v souvislosti s porušením povinnosti vyplývající z právních předpisů vztahujících se k vykonávané práci písemně upozorněn na možnost výpovědi.
Jak na předání výtky
Jak u přípravy, tak i u předání by měl být nadřízený dotčeného zaměstnance a zástupce personálního oddělení. Předání by mělo probíhat v pracovní době zaměstnance, na klidném místě, kde zaměstnanec bude mít čas si dokument přečíst.
Role jsou zde jasné - zástupce personální oddělení zaměstnanci sdělí, proč se zde sešli, manažer vše vysvětlí na konkrétních případech, zástupce personální oddělení vysvětlí právní důsledky a předá dokument. Dokument mějte vždy ve dvou vyhotoveních, jedno zůstává zaměstnanci, druhé se stává součástí osobní složky zaměstnance.
Objevte možnosti inzerce |
Zaměstnanec nechce dopis převzít
V případě výtky se jedná o jednostranný právní akt ze strany zaměstnavatele. Jinými slovy, podpis zaměstnance nepotřebujete. Je důležité, abyste zaměstnanci upozornění nebo výzvu řádně předali. I když vidíte, že zaměstnanec neposlouchá a dokument zjevně nechce, zachovejte klid a předejte a vysvětlete vše, co je potřeba.
Po řádném předání dokument nabývá platnosti. Místo podpisu zaměstnance doplňte, že výzva nebo upozornění bylo řádně předáno dne… v … hodin za přítomnosti manažera (doplňte jméno) a uveďte, že zaměstnanec odmítl dokument podepsat.
Publikováno 26. června 2023